Vánoční období je ráj pro podvodné e-shopy. Proč? Protože se zvyšuje obliba nakupování na internetu a z důvodu časového presu se neudělá kontrola recenzí obchodníka. Z původního pocitu radosti, jak jste ušetřili čas a našli top finanční nabídku, nastane zklamání, když objednané zboží nedorazí nebo přijde něco jiného. Začnete jednat, domáháte se u obchodníka o vrácení peněz, ale marně.
Ti, co zaplatili platební kartou, mají výhodu v tom, že mohou reklamovat platbu u své banky a domáhat se o vrácení peněz na kartu tzv. chargeback (zpětné zaúčtování). Chargeback je garantovaná refundace platby karetními asociacemi Visa i Mastercard, která nás chrání před nepoctivými obchodníky.
Kdy mohu chargeback uplatnit?
Při nedodání zboží nebo služby.
Neposkytnutí služby zcela nebo poskytnutí služby neuspokojivě.
Dodání poškozeného zboží nebo v neodpovídající kvalitě popisu a fotografii.
Záměny zboží nebo služeb.
Obchodník odmítá odstoupení od smlouvy.
Obchodník nekomunikuje, zmizel nebo zkrachoval.
Jak chargeback uplatnit?
Ve chvíli, kdy obchodník nesplní zákonem dané podmínky odstoupení od smlouvy a nevrátí peníze do 14denní lhůty, můžete požádat o reklamaci. Situaci detailně popíšete – kdy a z jakého karetního účtu platba odešla, přiložíte potvrzení objednávky, komunikaci s obchodníkem, faktury, fotografie zboží, jakýkoliv důkaz o bezpráví. Banka si vše ověří a začne řešit situaci s bankou obchodníka. Reklamaci můžete podat až do 13 měsíců ode dne odepsání peněz z vašeho karetního účtu. Banky mají reklamační lhůtu 30 dní na odpověď k řešené stížnosti, ale samotný proces reklamace může být delší z důvodu řešení problému přes asociace vydavatele platebních karet.
Článek Kdy a jak na chargeback se nejdříve objevil na Rozumíme penězům.